Niewątpliwie największym wyzwaniem minionego roku była epidemia COVID-19 i jej wpływ na całą gospodarkę, w tym na rynek farmaceutyczny. Pandemia wpłynęła nie tylko na sezonowość sprzedaży aptecznej, ale również zmieniła nawyki zakupowe Polaków. Oto podsumowanie 2020 roku w sektorze farmaceutycznym.
Wpływ digitalizacji na sprzedaż
Aneta Grzegorzewska, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej i relacji zewnętrznych w Gedeon Richter Polska powołując się na statystyki firm analizujących sytuacje w branży farmaceutycznej pisze, że w przypadku polskiego rynku farmaceutycznego, w marcu br. obserwowaliśmy gwałtowny wzrost pacjentów i ruchu w aptekach, co przełożyło się na zwiększenie sprzedaży o 33%. Było to efektem gromadzenia zapasów leków OTC, które pacjenci robili w pierwszym kwartale 2020 roku ze względu na zapowiadaną pandemię COVID-19.
Drugi kwartał wprowadził jeszcze więcej obostrzeń. W celu zminimalizowania ryzyka zakażenia wirusem SARS-CoV-2 przeszliśmy w tryb online. Konsekwencją izolacji społecznej i pracy zdalnej był zupełnie nowy model komunikacji.
Nowa sytuacja wymusiła również zmianę nawyków zakupowych Polaków. Obecnie już 76% osób korzystających z internetu wybiera zakupy online. Temu trendowi nie oparł się także rynek farmaceutyczny. Według CBOS w 2020 r. dwukrotnie częściej niż jeszcze kilka lat temu kupujemy przez internet leki OTC i suplementy diety. Dużo częściej zamawiamy tą drogą także leki wydawane na receptę.
Digitalizacja w branży farmaceutycznej podczas pandemii COVID-19 przejawia się również w nowym modelu komunikacji liniowej z lekarzami i wzroście znaczenia platform multichannelowych.
Ograniczenia w łańcuchu dostaw
Rozwijająca się pandemia i utrzymujący lockdown wpłynęły na odwrócenie tendencji i spadki sprzedaży w kolejnych miesiącach: w kwietniu o 7%, w maju o 17%, a w czerwcu o 6,6% w porównaniu do poszczególnych miesięcy ubiegłego roku.
Niebagatelny wpływ miały na to również ograniczenia w łańcuchu dostaw, utrudniające dostęp do leków i mające istotny wpływ na wydłużenie się procesu produkcji.
Przez okres wakacyjny w Polsce zaobserwowano ponownie tendencję wzrostową w sprzedaży leków. Utrzymywała się ona przez wrzesień i październik. Końcówka roku to okres, w którym na rynku farmaceutycznym można zaobserwować wzrost sprzedaży leków, co ma związek z multidemią, czyli nałożeniem się na siebie corocznego okresu zwiększonej liczby przeziębień oraz drugiej fali zachorowań na SARS-CoV-2.
Bezpieczeństwo lekowe – priorytetem dla branży farmaceutycznej
Doświadczenia podczas pandemii COVID-19 pokazały, że bezpieczeństwo lekowe to nie jest tylko slogan wymyślony przez branżę farmaceutyczną.
„Dziś wiemy, że zarówno bez współpracy, dużych sojuszy politycznych na terenie Unii Europejskiej, jak również bez wsparcia na lokalnym rynku nie jesteśmy w stanie go zapewnić. Wsparcie dla polskiej branży farmaceutycznej jest niezbędne, aby nie dopuścić do wyprowadzenia przemysłu z Polski. Dla branży niezbędne są rozwiązania, które łączą ze sobą potencjał R&D z możliwościami wytwórczymi” – napisała Aneta Grzegorzewska z Gedeon Richter.
Potrzeba zdecydowanych działań
Zmiany legislacyjne w krajowej branży zdrowotnej, które obserwowaliśmy w tym roku – wprowadzenie ustawy o Funduszu Medycznym, a także podpisanie Ustawy o zawodzie farmaceuty – pozwalają patrzeć optymistycznie na kolejne lata.
Bardzo istotne dla branży było również przyjęcie strategii farmaceutycznej przez Komisję Europejską, która ma zapewnić pacjentom dostęp do przystępnych cenowo leków, zaspokoić aktualne potrzeby zdrowotne, wspierać konkurencyjność i innowacyjność, wzmocnić mechanizmy antykryzysowe oraz zagwarantować bezpieczeństwo dostaw.
Branża potrzebuje jednak jeszcze bardziej zdecydowanych działań na rodzimym rynku.
„Potrzeba nam konkretnych narzędzi wspierających Refundacyjny Tryb Rozwojowy, o którym w polskim rządzie rozmawia się od lat, ulg podatkowych, czy dofinansowania na badania i rozwój. W 2021 roku przejdźmy zatem z etapu budowania wieloletnich strategii do realizacji obietnic – w trosce o najwyższe dobro pacjentów” – apeluje dyrektor Grzegorzewska.
za: Rynek Zdrowia