Coraz częściej odbiorcy kosmetyków podnoszą sprawę ich odpowiedniego transportu i przechowywania. Wymaga to od dystrybutorów dostosowania się do nowych i bardziej restrykcyjnych sposobów działania.
Dystrybucja kosmetyków – poznaj ogólne zasady.
Produkty kosmetyczne i ich właściwości
Sposoby transportu lokalnego i międzynarodowego kosmetyków różnią się w zależności od rodzaju przewożonego ładunku. Wiele produktów kosmetycznych charakteryzuje się złożonym składem chemicznym i zwiększoną wrażliwością na zmiany temperatury. Jeżeli warunki transportu i przechowywania nie są przestrzegane, kosmetyki te tracą swoje właściwości, a w niektórych przypadkach mogą stać się niebezpieczne dla zdrowia.
Zbyt niskie lub zbyt wysokie temperatury oraz zmieniające się warunki wilgotności lub promieniowania UV mogą negatywnie wpływać na jakość produktów kosmetycznych. Przechowywanie i transport kosmetyków w zbyt wysokich temperaturach może przyczyniać się do rozwarstwiania, jełczenia lub utraty właściwości pielęgnacyjnych tych produktów, natomiast zbyt niskie temperatury mogą prowadzić do inaktywacji zawartych w nich substancji czynnych. I mimo, że zmiany zachodzące w kosmetykach nie są tak niebezpieczne dla zdrowia, jak w przypadku zmian w produktach leczniczych, to mają one coraz większe znaczenie. Z jednej strony składają się na to rosnąca świadomość oraz wymagania klientów, a z drugiej dbałość o wizerunek produktów ze strony producentów. Dotyczy to już nie tylko marek luksusowych i drogich, ale także tych skierowanych do mniej zamożnego klienta. Prowadzi to do tego, że producenci coraz częściej przykładają dużą wagę do tego w jakich warunkach produkty kosmetyczne są transportowane i korzystają z usług tych operatorów, którzy mogą zagwarantować transport poszczególnych produktów w z góry określonej temperaturze. Dobrze zaprojektowane kontenery chłodnicze chronią produkty przed wahaniami temperatury i negatywnym wpływem środowiska zewnętrznego. Chodzi bowiem o to, aby klienci otrzymali produkty bezpieczne, skuteczne i zachowujące wszystkie właściwości pielęgnacyjne.
Dostosowywanie logistyki do specyfiki sektora
Warunki prowadzenia dostaw w sektorze farmaceutycznym i kosmetycznym są dosyć złożone. Bardzo ważna jest częstość dostaw, która obejmuje czasami do kilku zamówień dziennie. Istotne są też skrajne szczyty zamówień, wynikające z faktu zmniejszania pojemności magazynowej u odbiorców. Prowadzi to do wzrostu zamówień w mniejszych ilościach, które dodatkowo różnią się w zależności od wahań sezonowych.
Jednocześnie po stronie klienta oczekuje się szybkiej dostawy, często w ciągu kilku godzin, a także zapewnienia maksymalnej niezawodności i bezpieczeństwa. Od strony logistyki jest to nie lada wyzwanie ponieważ oznacza niezwykle wysoką wydajność kompletacji w okresach szczytowych, a także efektywne i precyzyjne zarządzanie jego przepływem towaru.
W przypadku artykułów kosmetycznych kluczowym czynnikiem jest postępowanie z produktem. Produkt jest nie tylko bardzo wrażliwy, ale także drogi. Absolutna czystość opakowań i powierzchni magazynowych jest zatem głównym wymogiem w całym łańcuchu logistycznym.
Niezbędne są również szkolenia z zakresu logistyki dla zespołów odpowiedzialnych za zarządzanie przepływem towarów. Kolejną kwestią, którą powinien się zająć kierownik ds. logistyki, jest integracja wielokanałowej dystrybucji towarów, w tym kompleksowe zarządzanie zwrotami w celu optymalizacji zadowolenia klienta.
Specyfika dostaw produktów kosmetycznych do aptek
Jako placówka ochrony zdrowia, apteka musi szczególnie dbać o jakość leków wydawanych na receptę i OTC, ale także innych produktów tj. suplementy diety, środki specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz kosmetyki do pielęgnacji zarówno niemowląt i dzieci, jak i dorosłych. Jakość i bezpieczeństwo produktów wydawanych z apteki jest sprawą priorytetową.
Wiele aptek, prowadzi w wydzielonych miejscach, sprzedaż produktów kosmetycznych, zarówno marek przeznaczonych do dystrybucji tylko aptecznej, jak i marek dostępnych także w drogeriach i supermarketach. Często są to kosmetyki luksusowe i drogie. Dlatego ważne jest z jakim dystrybutorem apteka współpracuje i jakie warunki magazynowania i transportu dana firma może zapewnić.
Rosnące wymagania przechowywania i transportu produktów kosmetycznych sprawiają, że coraz większy nacisk kładzie się na zapewnienie odpowiednich warunków dystrybucji tych produktów.
W następnym artykule przyjrzymy się zmianom prawnym jakie zachodzą w sektorze kosmetyków i konsekwencjom jakie te zmiany przynoszą dla dystrybutorów.
mgr farm. Ewa Zygadło-Kozaczuk
Tagi: dystrybucja kosmetyków – ogólne zasady