Ogólne zasady dystrybucji kosmetyków – cz. 1


Coraz częściej odbiorcy kosmetyków podnoszą sprawę ich odpowiedniego transportu i przechowywania. Wymaga to od dystrybutorów dostosowania się do nowych i bardziej restrykcyjnych sposobów działania.
Dystrybucja kosmetyków – poznaj ogólne zasady.

Produkty kosmetyczne i ich właściwości

Sposoby transportu lokalnego i międzynarodowego kosmetyków różnią się w zależności od rodzaju przewożonego ładunku. Wiele produktów kosmetycznych charakteryzuje się złożonym składem chemicznym i zwiększoną wrażliwością na zmiany temperatury. Jeżeli warunki transportu i przechowywania nie są przestrzegane, kosmetyki te tracą swoje właściwości, a w niektórych przypadkach mogą stać się niebezpieczne dla zdrowia.

Zbyt niskie lub zbyt wysokie temperatury oraz zmieniające się warunki wilgotności lub promieniowania UV mogą negatywnie wpływać na jakość produktów kosmetycznych. Przechowywanie i transport kosmetyków w zbyt wysokich temperaturach może przyczyniać się do rozwarstwiania, jełczenia lub utraty właściwości pielęgnacyjnych tych produktów, natomiast zbyt niskie temperatury mogą prowadzić do inaktywacji zawartych w nich substancji czynnych. I mimo, że zmiany zachodzące  w kosmetykach nie są tak niebezpieczne dla zdrowia, jak w przypadku zmian w produktach leczniczych, to mają one coraz większe znaczenie. Z jednej strony składają się na to rosnąca świadomość oraz wymagania klientów, a z drugiej dbałość o wizerunek produktów ze strony producentów. Dotyczy to już nie tylko marek luksusowych i drogich, ale także tych skierowanych do mniej zamożnego klienta. Prowadzi to do tego, że producenci coraz częściej przykładają dużą wagę do tego w jakich warunkach produkty kosmetyczne są transportowane i korzystają z usług tych operatorów, którzy mogą zagwarantować transport poszczególnych produktów w z góry określonej temperaturze. Dobrze zaprojektowane kontenery chłodnicze chronią produkty przed wahaniami temperatury i negatywnym wpływem środowiska zewnętrznego. Chodzi bowiem o to, aby klienci otrzymali produkty bezpieczne, skuteczne i zachowujące wszystkie właściwości pielęgnacyjne. 

Dostosowywanie logistyki do specyfiki sektora

Warunki prowadzenia dostaw w sektorze farmaceutycznym i kosmetycznym są dosyć złożone. Bardzo ważna jest częstość dostaw, która obejmuje czasami do kilku zamówień dziennie. Istotne są też skrajne szczyty zamówień, wynikające z faktu zmniejszania pojemności magazynowej u odbiorców. Prowadzi to do wzrostu zamówień w mniejszych ilościach, które dodatkowo różnią się w zależności od wahań sezonowych.

Jednocześnie po stronie klienta oczekuje się szybkiej dostawy, często w ciągu kilku godzin, a także zapewnienia maksymalnej niezawodności i bezpieczeństwa. Od strony logistyki jest to nie lada wyzwanie ponieważ oznacza niezwykle wysoką wydajność kompletacji  w okresach szczytowych, a także efektywne i precyzyjne zarządzanie jego przepływem towaru.

W przypadku artykułów kosmetycznych kluczowym czynnikiem jest postępowanie z produktem. Produkt jest nie tylko bardzo wrażliwy, ale także drogi. Absolutna czystość opakowań i powierzchni magazynowych jest zatem głównym wymogiem w całym łańcuchu logistycznym.

Niezbędne są również szkolenia z zakresu logistyki dla zespołów odpowiedzialnych za zarządzanie przepływem towarów. Kolejną kwestią, którą powinien się zająć kierownik ds. logistyki, jest integracja wielokanałowej dystrybucji towarów, w tym kompleksowe zarządzanie zwrotami w celu optymalizacji zadowolenia klienta.

Specyfika dostaw produktów kosmetycznych do aptek

Jako placówka ochrony zdrowia, apteka musi szczególnie dbać o jakość leków wydawanych na receptę i OTC, ale także innych produktów tj. suplementy diety, środki specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz kosmetyki do pielęgnacji zarówno niemowląt i dzieci, jak i dorosłych. Jakość i bezpieczeństwo produktów wydawanych z apteki jest sprawą priorytetową.

Wiele aptek, prowadzi w wydzielonych miejscach, sprzedaż produktów kosmetycznych, zarówno marek przeznaczonych do dystrybucji tylko aptecznej, jak i marek dostępnych także w drogeriach i supermarketach. Często są to kosmetyki luksusowe i drogie. Dlatego ważne jest z jakim dystrybutorem apteka współpracuje i jakie warunki magazynowania i transportu dana firma może zapewnić. 

Rosnące wymagania przechowywania i transportu produktów kosmetycznych sprawiają, że coraz większy nacisk kładzie się na zapewnienie odpowiednich warunków dystrybucji tych produktów.

W następnym artykule przyjrzymy się zmianom prawnym jakie zachodzą w sektorze kosmetyków i konsekwencjom jakie te zmiany przynoszą dla dystrybutorów.  

mgr farm. Ewa Zygadło-Kozaczuk

htps://www.leki-informacje.pl

Tagi: dystrybucja kosmetyków – ogólne zasady

Podobał Ci się artykuł?

Polecane

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu e-dtp.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.